Blog 12: Laatste lesweek ~ Bob!

22 juli 2019 - Arusha, Tanzania

"Er is één manier om altijd ongelukkig te zijn: denken dat het geluk in de toekomst ligt. "

IMG-20190722-WA0005

22 juli, 's ochtends na het wakker worden. View over Great Rift Valley - Lake Manyara

Hi allemaal,

De bedoeling was dat ik deze blog donderdag zou posten, maar ik was nog zo druk dat dit me niet is gelukt. Ik begon deze blog te schrijven om 2.20 in de nacht van donderdag op vrijdag. Op dat moment zou Bob 2.5 uur later arriveren. Ondertussen heb ik mijn afscheid met de leerlingen erop zitten. Het was mooi en verdrietig. Hier schrijf ik over in de volgende blog, anders wordt deze een beetje lang. Bob en ik zijn ondertussen begonnen aan onze safaris. Tot nu toe al super! En vanaf morgen 3 dagen in dé nationale parken van Tanznaia. We zijn al zó lucky. Een serval én de zwart-witte colobus monkey gezien! Een leeuwin in de boom (wel ver)... Honderden zebra's en wildebeesten, olifanten en giraffen etcetc.

Het was mijn laatste lesweek ... Verdrietig dat dit avontuur nu voorbij is, maar ontzettend blij dat Bob hier nu is. Deze laatste week heb ik in Tanzaniaanse stijl afgesloten: pole pole, rustig aan.Wat ik nu ook rustig kan vertellen, is dat mijn ritje naar Ilboru telkens per motorbike ging, niet per auto. Ik heb niet gelogen hoor: ik had een driver en een taxi.  Per auto is hier ook niet te doen: dan zou ik er 30min ofzo over doen. 8 weken lang, wat een ervaring. De laatste dag heb ik nog een filmpje gemaakt, leuke herinnering. Anuary, mijn driver, heeft me veilig van en naar bestemming gebracht. Asante sana.

IMG_20190717_154723

Donderdag 11 juli | Schooltje

Het was de eerste nacht sinds langere tijd dat ik weer door heb kunnen slapen. Bovendien was ik niet meer ziek! 's Morgens ben ik naar school gegaan. Eigenlijk stond er maar één wiskundeles (Class 3) op het programma, maar deze ging Daniël doen. De docent met wie ik woensdag samen was, nam mij vandaag ook weer mee. Naar Class 4. Ik begon met nakijken (geloof me, de docenten moeten hier héél veel nakijken), maar al snel vroeg hij: kan je lesgeven? Ik: uhh maar Class 4 heeft toch geen maths nu? Hij: Nee, maar de andere docent is ziek, dus je kunt gaan herhalen. Prima! Leuk; Class 4 is best een fijne klas, alhoewel ik ook vaak mijn strengere toon heb moeten gebruiken. Paar keer: Be quiet, sit down; maar dat was dan ook genoeg. Tijdens het nakijken gister kwam ik erachter dat slechts twee leerlingen een bepaald onderwerp 'redelijk' beheersten (lees: je zag dat ze iets wisten, maar niet precies hoe), en de rest totaal niet. Dus ik ging dat vandaag herhalen (omtrek en oppervlakte rechthoek, maar dan ook: bereken de lengte als de omtrek 20 cm is en de breedte 2cm etc). Daarna had ik ze vier opgaven gegeven, en 5 mensen hadden het FOUTLOOS. En nog enkelen hadden slechts een kleine fout. Natuurlijk kregen zij een extra sticker.

En na de les kwam een meiske naar me toe .... 'Teacher, you are very good'.

De rest van de schooldag heb ik weer nagekeken. Héél veel nagekeken. Ze hadden allemaal HOLIDAY HOMEWORK opgekregen, en geloof me: per leerling waren dit meer dan 30 wiskundeopgaven! Door het nakijken is de ontbijtpauze mij ook helemaal ontschoten, maarja. Ook nog wat Engels nagekeken, maar wat je soms tegenkomt....

IMG_20190717_085855

Daarna heb ik wat rekenschijven (voor de tafeltjes) gegeven. Wat ook leuk was: ik zie de docenten hier met de wereldbal/bol lopen die ik heb gegeven. Ze doen er echt iets mee.

's Middags ben ik samen met Noa en Daniël naar Woodlands café gegaan voor een lekkere lunch! Daarna teruggelopen naar Ilboru om in het biebje les te geven. Helaas zijn mijn middelbare scholieren er niet vaak meer, omdat zij tot laat school hebben. Elisha en Enock waren er zoals gewoonlijk wel weer: het zijn zo leuke kinders. Eenmaal terug in mijn hotel had ik het besef dat ik nog maar één week les zou geven.. Samen met het besef dat ik ontzettend blij kan zijn met een goede opleiding, viel dit aardig zwaar. Het percentage dat middelbare school echt afmaakt, is niet heel hoog (ook niet heel laag); en voor meiden is dit nog lager.

Vrijdag 12 juli | Geen Sam

Gisteravond had ik Sam nog geappt hoelaat ik vandaag bij Asia's huis moest zijn. We zouden namelijk samen naar een government school gaan, waar de 14 Belgen het schoolgebouw hebben opgeknapt. Eerst zei hij 8.30, daarna 8.00. Dus vroeg ik nogmaals: moet ik nu om 8 of 8.30 daar zijn? Het antwoord was 8.30. Dus om 8.25 was ik daar. 8.40 geen Sam. 9.00 geen Sam. Toen zijn Noa en ik maar naar downtown gegaan. We zijn naar de cultural market gegaan en dit keer zijn we zowat in elke 'shop' geweest. 1000x hetzelfde, maar we hebben wel gelachen. Na veel te hebben gelopen, heb ik in de middag in de zon gezeten. In het biebje was het 's middags tijd voor tekenen. Eerlijk, ik ben toen meer buiten geweest dan binnen; tekenen is nou niet zo mijn ding haha! Uiteindelijk nog even met ballonnen gespeeld! Die had ik namelijk nog veel..

IMG_20190712_174538IMG_20190712_175025

Zaterdag 13 juli | Chill & Relax

Deze dag heb ik echt nauwelijks iets gedaan. Dit was ook mijn eigen keuze. Ik wilde even buiten relaxen, en gelukkig was het ná 12.00 zonnig. Tot 12.00 was het flink bewolkt, en ik stuurde al appjes naar huis met treurige gezichtjes. Maar gelukkig: uiteindelijk een heerlijke zonnige dag gehad! Opgeladen voor de laatste lesdagen.

Zondag 14 juli | Gezellig in het hotel

Vandaag wederom een chilldag. Met een ontzettend gezellige dag in het hotel. Haruna en Mussa (de twee jongens van 'de wacht') hebben beiden een dochter. Ze hebben mij zo een leuke tijd bezorgd en stonden altijd klaar. Heel erg behulpzaam. Ik heb aan hun ieder een pretpakketje gegeven: wat ballonnen, een rekenschijf, een speelklokje, een liniaaltje en een stickervelletje gegeven. Ze waren zó blij. En ik lag in een deuk: ze gingen zelf spelen met de rekenschijf en klok, want ze wisten nog niet hoe het werkte. Onderling praatten ze wat Swahili en lagen zelf in een deuk. Daarna kwam een ongemakkelijk momentje... Ze maakten mij wijs dat de klok daar anders werkt. Dat na 12.00 de 7 komt. Ik snapte er helemaal niks van, maar een van de jongens klonk erg overtuigd. Totdat ik doorhad dat ze iets anders bedoelde: dat het in Amerika bijvoorbeeld X uur eerder is dan in Tanzania. Zij dachten dus dat wij een andere klok hanteerden (qua telling). Toen heb ik ze toch het idee van Greenwich time uitgelegd en gezegd dat ook onze dagen 24 uur hebben hahaha.

Maandag 15 juli | Examens

Vol goede moed ben ik mijn laatste wek gestart. Fris en fruitig was ik om 8.30 op school. Totdat er bleek dat er examens waren, en dus geen les. Nou, lekker hoor. Maar ik heb me verder prima geamuseerd daar, het is mooi om te zien hoe het daar gaat. In de middag ben ik terug naar het hotel gekeerd: ik moest namelijk 4 dagen achter elkaar naar de pinautomaat (er is hier een -laag- limiet per dag) want Bob en ik moeten dollars hebben voor de safari. Als we dit in Nederland zouden regelen, zouden de extra kosten enorm zijn, dus had ik besloten om dan maar 4 dagen achter elkaar te gaan. Mijn driver zal ook hebben gedacht ...

Tussen de middag had ik een massage voor mijn nek & schouders in het hotel (ook dit werd geregeld door Haruna). Ze vroeg: "Did you climb the Kilimanjaro five times??" Woops. Ja ik was er slecht aan toe. Daarna lekker ge-zond en weer naar het biebje gegaan. Met class 6 heb ik 3D-figuren afgerond, en begonnen met oppervlakte en omtrek van een cirkel. Er waren ook opeens vijf nieuwe gezichten.

Na afloop wachtten Elisha, Enock en Benson mij op. Heel verlegen vroegen ze: "Teacher, who is going to teach us maths if you are not here? " .. Slik.

Die avond ben ik ook nog naar de directeur geweest. Zijn dochter boekt veel vooruitgang en begrijpt nu breuken volledig. Daarna aan een nieuw onderwerp gewerkt: ratios. Ik had ook mijn figuurballonnen mee. Dit vonden ze erg leuk. Om 20.15 kwam de directeur zelf even thuis, om mij weer terug te brengen. Toen hij de ballonnen zag, begon hij samen met zijn kinders te spelen. Hij vond het ook helemaal geweldig. Dan kan je nog zo rijk zijn, de enorme smile die hij toonde met deze ballonnen, was mooi om te zien.

Dinsdag 16 juli

Vandaag was een 'gewone' dag. Niet zoveel speciaals. Eerlijk gezegd ben ik deels ook vergeten wat ik die dag allemaal heb gedaan, maar aan mijn notities en foto's te zeggen, is er niet per se iets om uit te lichten.

Woensdag 17 juli | Laatste schooldag

Vandaag was mijn allerlaatste dagje op school. Ik heb nog les gegeven aan Class 3 en 5 (ook Engels). Ook wat foto's met Class 3. Daarna heb ik nog wat spulletjes achtergelaten, zoals rekenschijven en nog een wereldbal. Nog wat stickers uitgedeeld aan Class 3 en 's middags even terug naar het hotel. Hieronder nog wat foto's van het schooltje.

inCollage_20190722_181357894IMG_20190717_103522

Om 15.45 zou ik weer naar het biebje gaan, maar omdat Mussa, Haruna én Anuary bij het hotel waren, wilden we eerst samen een foto voor het geval dat niet meer ging lukken. Dit duurde iets langer dan gepland -- kritisch (nee niet alleen ik!!), maar uiteindelijk hebben we er. Rond 16.10 was ik bij het biebje, maar nog geen leerlingen. Uiteindelijk was Class 6 toch goed gevuld, en ben ik weer verder gegaan met cirkels. Na afloop wat ballonnen gegeven aan ze en wat foto's gemaakt. Dit keer had ik grote ballonnen mee, en hier werden dus ook aardig wat grappige gezichten op getekend.

inCollage_20190722_181532006

's Avonds alvast ingepakt, want morgen moet ik uitchecken.

Donderdag 18 juli| Allerlaatste dag als docent

In de ochtend had ik vrij. Van het hotel mocht ik 'laat' uitchecken, maar eigenlijk was ik om 10.30 al klaar, dus besloot uit te checken. Ik bleef de rest van de ochtend en middag wel gewoon in het hotel. Gelukkig scheen de zon. Bob is vandaag naar Tanzania vertrokken! Ik heb de tijd benut om nog iets te maken voor mijn leerlingen die ik echt bij naam ken (wat dus betekent dat ze zowat elke dag zijn gekomen). In totaal een stuk of 15.

IMG_20190718_121441

Om 15.30 was het tijd om voor de allerlaatste keer per motor naar Ilboru te gaan. De laatste keer wiskundeles geven in Arusha, de laatste keer mijn kindjes proberen te helpen met wiskunde. En ook de laatste keer stickers en stempels geven voor de opdrachten. Om 17.30 besloot ik te stoppen. Samen met Noa ben ik de grote ballonnen op gaan blazen en iedereen in de bieb kreeg er een. We hebben dit natuurlijk achter de poort gedaan, want anders was het niet te doen. Klas per klas laten komen, en een voor een door de poort. Wonder boven wonder ging dit prima. Die gezichten met zulke grote ballonnen.... Genieten. Nog wat fotos gemaakt met Class 6 en Sam.

inCollage_20190722_181721909

Dat was 'm dan. Mijn lesgeefavontuur in Arusha. Wat heb ik genoten! Een prachtige ervaring, waar ik vaak aan zal terug denken. Ook wil ik de sponsors nog een keer bedanken! En jullie als lezers. Ik denk dat het echte besef pas komt als ik weer terug in Nederland ben... Ik ga dit nóóit vergeten. Mijn verhaal over het afscheid komt in de volgende blog ...

Toen ik 's avonds terug was in het hotel werd ik uitgenodigd door de directeur. In zijn office waren ook zijn kinderen, en we hebben gezamenlijk gegeten! Gezellig! Helaas moest ik deze nacht in een ander hotel doorbrengen, maar hij en de manager hadden, op hun kosten, een ander hotel (met vervoer) geregeld! Ook al was het mijn eigen fout -- ik dacht dat ik een dag eerder zou weggaan haha!

Na 4 uurtjes slaap, werd ik om 2.45 weer van het andere hotel naar 'mijn hotel' gebracht. Hier kwam de chauffeur van onze vakantie mij om 3.45 ophalen (eigenlijk 4.00 - 4.15, maar deze was erg vroeg!). Tijd om naar het vliegveld te gaan! Na 9 weken eindelijk weer samen!

Mijn blog over het afscheid komt zsm! Het was een mooi afscheid van een mooi avontuur. Wat zal ik sommigen gaan missen!

Tot snel,

Senna

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lilian Gerards:
    22 juli 2019
    Ongelooflijk snel gegaan, ook voor ons! Geniet nu maar lekker samen met Bob van de komende safari-dagen😘😘😘mamsie
  2. Josée Verhoeven:
    22 juli 2019
    Wat zul je nog vaak aan deze periode terugdenken Senna. Je zult de kindjes gaan missen en zij jou! Hopelijk krijgen ze snel weer een vrijwilliger die zich net zo inzet als jij......
    Nu lekker genieten van de safari’s🐘🦓
    Tot volgende week!
    Groetjes (ook aan Bob), Josée
  3. Dewi:
    23 juli 2019
    Wat weer een prachtig verhaal. Voor jou een hele mooie ervaring en ik denk heel jammer voor de kindertjes die hun teacher zullen missen. Nu samen met Bob van een wel verdiende vakantie genieten . 😘