Blog 8: Drukke week ~ Spelletjesavond en een leuk weekend!

18 juni 2019 - Arusha, Tanzania

Hallo allemaal,

Een dagje later dan verwacht, maar ik was gister redelijk uitgeput 🤭

Ik zit al halverwege mijn vrijwilligersperiode. Al vier weken ben ik hier les aan het geven. De tijd vliegt en ik ben blij dat ik langer dan vier weken hier ben. Hoewel deze week aardig pittig was wat betreft lesgeven. In de vorige blog keek ik terug op een rustige week. Dit keer kijk ik terug op een drukke week. En de toon voor deze week is al gezet maandag, dat sloeg echt alles. Maaar het weekend was heel gezellig. Samen met Nikki en Koen beide dagen weggeweest. Laten we bij het begin beginnen.

Dinsdag 12 juni | Druk

De ochtend was OK. Ik had slechts vijf jochies uit Class 6 en ze werkten echt heel goed. Happy (de Tanzaniaanse docente) kwam zelfs naar me toe om te vragen of alles goed was: ze waren zo stil. 's Middags ben ik nog gaan spelen met enkele kindjes op 't basketbalveld. Met het gekleurde ding dat ik mee heb genomen uit Nederland. Genieten! Iets wat ze nog nooit hadden gezien.

Dinsdag 11 juni

Om 16.00 was het weer tijd om naar 't biebje te gaan. Nou, om 16.00 zaten er al super veel leerlingen van Class 6 en hoger. Dit zou een drukke avond worden. Ook de andere vrijwilligers moesten aanpoten. Zoveel leerlingen in zo'n klein lokaal, bewegingsvrijheid had je niet. Als docent moest ik me haast door de leerlingen heen bewegen om alle 'Teacher, check' verzoeken te kunnen voldoen. Ik had vandaag 15 leerlingen van vier verschillende leerjaren! Op hetzelfde moment! Ik heb weer zelf opdrachten verzonnen, zodat ze niet van elkaar kunnen kopiëren, maar of ik dit kan blijven doen, is maar de vraag. Want hoewel ik dacht dat vandaag ontzettend druk was.... - - >

Woensdag 13 juni | Drukker

Enigszins bekomen van de indrukken van dinsdag, zat ik om 9.00 weer vol goede moed in het biebje. De ochtend verliep wederom rustig. Kon goed individuele aandacht geven en je ziet de leerlingen groeien. Het is wel altijd lastig om te weten wie er wel en niet zijn, en of je ze al ooit uitleg hebt gegeven. Leerlingen vergeten hier nogal eens graag hun schrift, en dus kan je niet terugkijken naar wat je bij hem of haar hebt behandeld. Ik was begonnen met een soort 'aanwezigheidsrooster' maar na poging 1 was ik meteen gestopt. Onmogelijk. Leerlingen komen op elk willekeurig moment binnenvallen en daar heb je geen zicht op.

Er kwam ook een jongen van Class 4 naar mij toe voor uitleg (ik speel vaak met hem samen buiten, Nathanieli), en hoewel ik mij eigenlijk niet met class 4 kan bezig houden, sta ik open om 15 minuutjes langer door te gaan om hem te helpen. Hij is heel ijverig en wilt leren.

In de pauze ging ik lummelen met sommige kinderen. Weer als enige vrijwilliger. Je zou haast zeggen dat ik nog energie over heb na het lesgeven.

Toen was het 16.00. Wij als vrijwilligers wisten niet wat we mee maakten. ZO DRUK. Al snel zat het hele biebje vol en werd besloten dat mijn middelbare scholieren buiten moesten zitten. Dus tafels en stoelen gepakt en buiten neer gezet. Maar dit betekent dus dat ik zowel kinderen buiten als binnen had zitten, en wel van de volgende klassen: class 5,6, 7 en Form 1 2 3. Tegelijk.

IMG_20190612_165646

Damn, how to manage this? 'Gelukkig' is de wiskunde kennis van middelbare scholieren hier niet veel beter dan de basisschoolleerlingen en kon ik hetzelfde onderwerp doen. Alhoewel ik bij middelbare scholieren sneller moeilijkere sommen geef. Frank had het aantal leerlingen IN de bieb geteld: 66.. 66!!! En 7 leerlingen buiten. Sam vroeg een andere vrijwilliger of hij Class 5 6 7 van mij kon overnemen, zodat ik bij de middelbare kon blijven. Maar al snel werd duidelijk dat hij de wiskunde niet kon. Dusjeh, vliegende keep zullen we maar zeggen. Wel heel fijn om de dankbare gezichten te zien.

Donderdag 14 juni | VRIJ

Vandaag ging ik van hotel switchen voor 'n dikke week dus had ik vrij van het biebje. Eind van de middag kwamen Nikki en Koen hun tas ophalen bij het oude hotel (zij waren op safari dus hadden ze de tas bij mij neergezet) en zijn we samen naar het nieuwe hotel gegaan. Ik kan heel kort zijn over het hotel: bed is super (groot) , ruimte is klein, en de douche... Die is bah. Ofja, ik douche in ieder geval met sokken 😂 en water loopt ook totaal niet weg. Het advies van mam om eerst de kraan altijd een tijdje te laten lopen, heb ik hier overdreven uitgevoerd. En het personeel lijkt wel van de straat getrokken. Maarja, ik ben hier doordeweeks alleen in de avonden en het bed slaapt heerlijk dus prima! 's Middags ging ik met Nikki en Koen lunchen. De planning was naar een lekkere bakkerij dichtbij het hotel, althans volgens google maps. Maar deze bakkerij was in real-life nergens te vinden. Zo jammer dit. Net zoals Google Maps aangeeft dat er langs mijn oude hotel twee winkelcentra lagen en mijn zus dus zei: oohh zelfs twee winkelcentra in de buurt. Niet de winkelcentra waar jij je amuseert zussie. Hier was het een slager..

's avonds vroeg mijn bed in gedoken, zodat ik morgen weer fris en fruitig van start kon gaan.

Vrijdag 15 juni | Spelletjesdag!

Vandaag zouden we van 16 tot 18 spelletjes doen. Maar 's ochtends was er wel gewoon bieb. De ochtend was drukker dan normaal maar toch kon ik hier nog fijn lesgeven. In de pauze kwam Nathanieli (de jongen van class 4 die aan mij vaker uitleg vraagt) met een zelfgemaakte gitaar. Wow, zo creatief.. En hij werkte ook nog! Verder heb ik zitten nadenken over mogelijke spelletjes. Spelletjes met water vallen hier natuurlijk af 🙈 Uiteindelijk hadden we 6 'games'. Gelukkig kwamen Nikki en Koen ook, zij waren benieuwd naar het biebje. Natuurlijk had ik ze meteen gestrikt om mee te helpen. Nee hoor, dat wilden ze zelf ook. De grootste uitdaging was nog om het mega aantal leerlingen in groepen te verdelen. Na 1 of 2 rondes waren de groepen de groepen niet meer, maaaaar de leerlingen genoten ontzettend. Van balloon run tot stoelendans, van tekenen tot blik gooien. Het was af en toe chaos omdat wij dachten dat we het gestructureerd zouden doen, maar dit bleek al snel niet te werken en hebben het dus maar los gelaten. Zolang de kinderen lol hebben, lachen wij vrolijk mee.

Spelletjestijd

inCollage_20190618_194156471

Zaterdag 15 juni | Waterval en Lake Duluti

Vandaag een lekker dagje uit met Nikki en Koen. Eerst gingen we naar een waterval (zonder gevaarlijke wandeltocht dit keer) en daarna naar Lake Duluti. Hier kon ik eindelijk weer vogels spotten.

WatervalVogels DulutiLake Duluti

Na een heerlijke (veel te uitgebreide) lunch, zijn we nog naar een mega lokale markt gegaan. Een markt waar blijkbaar ook de hotels inkopen doen, en waar mensen vanuit Dar Es Salaam en Moshi ook komen. Het weer was mwuah, flink bewolkt maar geen regen. 's Avonds zijn we gaan uiteten met de andere vrijwilligers, omdat dit Gloria's laatste weekend is. Ze zouden de lekkerste pizza's van Arusha hebben, nou geloof me. Mijn pizza Margeritha was niet te vreten. En dit beaamden de andere vrijwilligers. Ook de pizza van Nikki en Koen was niet top. Maar het toetje maakte veel goed.

Zondag 16 juni | Kilimanjaro

Vandaag om 8.00 vertrekken. We gingen richting Marangu, Kilimanjaro. Na een tijdje rijden zagen we Mount Kilimanjaro. Lucky, want in juni/juli zit ie vaak in de wolken. In mijn gedachten kon ik niet voorstellen dat de Kilimanjaro niet zichtbaar zou zijn, omdat hij toch zo mega groot is? Te simpel gedacht. Maar gelukkig zagen we hem. Zien is genoeg, beklimmen gaat 'm de komende jaren niet worden. Daarna zijn we nog naar een waterval geweest (Ndoro waterfall), maar dit was wel een gevaarlijke hike. Zo eentje waar je de afgrond langs je zag af en toe, en het modderig was. Maar met een stok die ze gaven, voel je je al een stuk veiliger...... 🙄 Oke, je werd hier echt zeiknat. Maaar, gelukkig scheen de zon en waren we snel opgedroogd.

Kilimanjaro

We gingen ook nog naar een Chagga village en Chagga caves. Hier hebben we ook het hele proces van kofffiemaken gezien, en onze 'eigen bonen' gedronken. Met veel melk voor mij. Daarna begon de lange terugreis (ruim 3 uur) weer. Tsja, geen verrassing voor sommigen maar ik heb weer een deel van de reis geslapen 🤭.

We lieten ons af zetten bij Kahns BBQ. Heeeeerlijk!! Yamyam, weer wat kilo's erbij.

Maandag 17 juni | Vol verwachting..

Ik zou om 9.15 worden opgehaald, iets later dan normaal want op maandag hebben de oma's een vergadering in de bieb. Mijn driver had iets langer weekend, en om 9.25 appte ik Sam maar even of m'n driver al onderweg was. 'yes he is on his way'. Dat betekent hier: hij vertrekt nu! Dus ik was veel later in de bieb en er zaten veeeeel kinderen van de hogere klassen op mij te wachten. Drukdruk, maar nog wel te hendelen. In de ochtenden heb ik besloten om na 1.5 uur wiskunde de kinderen even naar buiten te laten gaan, om vervolgen nog 3 kwartier ongeveer Engels te doen. Daarna vind ik het wel goed geweest. Engels is hier namelijk to be, to have etc vervoegen. Nathanieli kwam ook weer voor extra uitleg, dus die heb ik daarna nog geholpen.

Ik heb wel echt een enorm talent gespot. Een jongen van Form 1, public school. Damn, hij is zo goed! Als ik hem voorbeelden geef, leert hij het enorm snel. En telkens moet ik moeilijkere verzinnen. Echt super tof om te zien.

Ook de rest doet het goed. Als je ziet wat ze nu in de basisschool al kunnen.... Sommigen kopiëren natuurlijk van elkaar, maar volgende week vrijdag krijgen ze een (zelfgemaakte) toets over de behandelde onderwerpen. Dat weten ze sinds vandaag, dus ben benieuwd.

In de pauze heb ik genoten van het weer. Ik zat buiten in de tuin te chillen, toen ik plots schrok van een plof. Ik zag niet zo 123 wat het was.. Bleek het een kameleon te zijn die uit de boom was gevallen!

Toen kwam het. De late sessie van de bieb. Aaaaaaaah werkelijk dit was niet normaal. Zo druk. De kleintjes gingen buiten zitten, een vrijwilliger viel bijna flauw binnen door de drukte en ik stond in een hoekje genageld. Een deel van mijn leerlingen had zelfs geen tafel, en moesten in rijen achter elkaar gaan zitten.  En dan weer 5 verschillende leerjaren. Toen heb ik besloten om de kleine whiteboards te pakken en dingen op te schrijven (theorie en opgaven) zodat ze in groepjes konden werken. We hebben het overleefd, maar ik wist dat ik moest gaan nadenken over een andere manier van lesgeven.

Maandag 17 juni

Ik ben vandaag ook een beetje gemeen geweest. Ofja, eigenlijk terecht. Er was een leerling (de oudste, van Form 3!) die stiekem een sticker had gepakt toen ik er een aan iemand anders gaf. Ik zei nog: don't take one you already have one! Ik denk dat ik duidelijk genoeg was, en weet zeker dat er geen communicatiefout was, maar toch pakte ze er een. Ze zei van niet maar ik zag het toch echt. Ik mag dan wel slechte ogen hebben, maar m'n bril werkt prima. Toen wilde ze naar huis gaan, maar ik stond bij de deur. Dus vroeg haar schrift, zocht de sticker(s) en haalden ze eruit (waren van die dikkere stickers)..... Hahaha, kan me nog niet voorstellen dat ik dit echt heb gedaan, maar zij doet ook altijd meer stempels stiekem dan dat ik zeg, en je moet hen geen fout gedrag aanleren. Ze is oud genoeg.. En ze krijgt echt wel een sticker als ze werkt, maar niet zo.

Daarna ben ik voor 't laatst met Nikki en Koen gaan avondeten (zij verlaten Arusha woensdag, maar dinsdagavond zijn ze naar de bios 😄). En daarna.... Heb ik gedoucht en ben ik heel vroeg gaan slapen.

Dinsdag 18 juni | Nieuwe methode werkt

Ik lig op dit moment (19.00 tanzaniaanse tijd) in bed. Weer een dagje erop zitten. Het is erg, maar ik weet al bijna niet meer hoe druk het vanmorgen was. De tafels van mij waren in ieder geval gevuld. Ook in de ochtenden komen er steeds meer. Maar dit ging eigenlijk prima. Op de whiteboards had ik van tevoren al opdrachten geschreven (verschillende soorten voor Class 6,7 Form 1 enerzijds en Form 2 and 3 anderzijds), en voor elk soort ook nog 2 varianten zodat ik de leerlingen om en om een variant kon laten maken, om zo het kopiëren te verminderd. Dit ging redelijk goed en ik wist watik vanavond dus zou gaan doen. In de pauze ging ik met Gloria naar downtown. Ik had nieuw internet nodig (maand is verlopen) en geld wisselen (bij een bank, niet op straat). Geld wisselen is voordeliger dan pinnen ben ik achter gekomen. We hadden ook nog een soort bakkerij gespot (nu eentje die wel bestond) en daar hebben we een heerlijke creatie opgegeten. We zaten daarna wel proppievol.

Om 15.30 ging ik al naar 't biebje, want ik ging het grote whiteboard gebruiken om voor te bereiden. Normaal zitten hier de kleintjes, maar ik had afgesproken dat ik mijn leerlingen hier neer zou zetten. Ik heb namelijk geen boeken met opgaven en wil ze echt wiskunde leren en dus schrijf ik verschillende varianten van opgaven op. Zie foto. Het Do Not Lie heeft betrekking op het stickers verhaal.

Dinsdag 18 juni

En wat een heerlijke sessie. De eerste 45min kon ik rustig wachten en sommige schriften nakijken. Daarna meer nakijken, maar het ging eigenlijk vlekkeloos. En ik ben super trots op ze, ze doen echt goed hun best. Met 25 leerlingen voor m'n neus vandaag (weer 5 leerjaren) heb ik het er aardig goed vanaf gebracht, al zeg ik het zelf. En Happy (de tanzaniaanse) is heel blij met mijn aanpak.

Zodra ze wiskunde afhadden, en ze het hadden laten checken en eventuele correcties hadden gemaakt, kregen ze een stempel en een stickertjes. Idem voor Engels.

Ik weet nu hoe ik het morgen en de rest van de week ga doen 😁 behalve met mijn talentje... Hij vraagt telkens meer sommen en dan verzin ik echt lastige voor zijn leerjaar omdat ik denk dat ie dan 30min zoet is, maar na 15min is ie al klaar..

Het is flink aanpoten, maar nog steeds vind ik het super om te doen. Gloria vertrekt morgen, dus ik vraag me echt af hoe we dat dan gaan doen met dekleintjes. Mij niet gezien in ieder geval.

Groetjes,

Senna

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dewi:
    19 juni 2019
    Weer een prachtig verhaal. Wat leuk dat je zo'n leergierig talentje in de klas hebt. Als ik de foto's van al die kindertjes zie met die koppies dan denk ik wat een prachtig werk doe je toch. En natuurlijk de prachtige foto's van de uitstapjes die je maakt en de interessante verhalen erbij. Xxx tante Dewi
  2. Lilian Gerards:
    19 juni 2019
    Alweer een heerlijk kijkje in jouw week!! Xxxmamsiexxx
  3. Papa:
    19 juni 2019
    Senna dat was jouw weekje wel maar wat een dankbaarheid van de leerlingen behalve die ene dan van form 3 Haha (hoop da ze er iets van leert).

XXX Papa
  4. Rachid:
    19 juni 2019
    WoW…wat een belevenis en wat een rijkdom aan ervaring. Het is heerlijk om jou avontuur te lezen, en geweldig dat een talentje het jou lastig maakt ☺️ thanks for sharing. Goed bezig Senna

Groet,
    Rachid
  5. Suzanne & co.:
    20 juni 2019
    Sow, dat zijn nog eens grote klassen! Zoiets maak je in NL niet mee... En natuurlijk moeten er regels en grenzen zijn in een klas. Jij groeit daar als leerkracht ook vanzelf in. Die kameleon die uit een boom valt is hilarisch!
  6. Jacqueline:
    20 juni 2019
    Het is echt iets voor jou zo te lezen! :-) Ik denk dat ze je echt gaan missen als je straks weer weg bent. Heerlijk om weer te lezen.