Blog 7: Rustige week ~ Arusha National Park met Nikki ~ Genieten ~ Voetbal

10 juni 2019 - Arusha, Tanzania

Hi!

Alweer een week voorbij.. Time flies when having fun! Met mijn knie gaat het trouwens weer prima. Qua lesgeven was het deze week aardig rustig! Ivm suikerfeest had ik namelijk plots op woensdag én donderdag vrij. Enn .... Nikki en haar vriend waren in Arusha! Precies op deze dagen. En ook nog in hetzelfde hotel! Heel leuk. Er zijn nog twee nieuwe vrijwilligers bijgekomen (of drie, ik weet niet meer waar ik gebleven ben): een Amerikaan en een Fransman. We zijn nu met vijf. Helaas niemand die zich graag bezig houdt met wiskunde haha! Terwijl ik deze blog schrijf, ben ik nog aan het nagenieten van vandaag (maandag 10 juni): wat een superdag!

Dinsdag 4 juni
Een 'gewone' dag. Biebje van 9 tot 12 en van 4 tot 6. Alleen in de ochtend was er bijna niemand. Behalve de allerkleinsten, maar dat is de bezigheid van een andere vrijwilliger haha! Er waren een paar  'class 4' leerlingen. Maar na een tijdje zijn we meer gaan 'spelen', met sjablonen. Een jongen had geen sjablonen nodig, wow wat hij kon goed tekenen!  Tussen de twee biebsessies ben ik naar Arusha stad gelopen: dat is ongeveer 30-40 min.  Oké sst, maar ik heb daar een pot Nutella gescoord. Sorry, maar ik kon dit niet laten staan. De peanut butter en jam zijn prima hoor, maar beetje afwisseling is ook fijn. 's Avonds samen gegeten met Nikki en Koen! Soms is de wereld klein. Nikki ken ik denk ik al meer dan 15 jaar, dus super leuk om nu 'aan de andere kant van de wereld' samen te eten.

Dinsdag[1]

Woensdag 5 juni
Plots een vrije dag. Gelukkig appte Lucy (Franse vrijwilligster) mij dinsdagavond, want Sam appte mij pas woensdagochtend. Deze dag heb ik gerelaxt. Ik had eigenlijk geen zin om weer naar Arusha stad te lopen. Het weer was OK. Geen regen, heel af en toe zon. 's Avonds weer gegeten met Nikki en Koen. We wilden graag samen ook een activiteit gaan doen. We hadden rond 19.00 besloten om een walking safari in Arusha National Park te doen.. Dus ik meteen mijn contactpersoon (van het hotel, die geen 'Mzungu' prijzen hanteert, maar gewoon realistische aangezien ze het ontzettend waarderen dat ik hier vrijwillig - en het hotel sponsor ofcourse ;) ) geappt. Maar daar kreeg ik geen antwoord op terug. Dus hebben 'mijn vrienden van het hotel' hem opgebeld: hij was mensen op aan het halen van het vliegveld, en zou rond 22.00 in het hotel zijn. Dan konden we met hem afspreken. Ik ben normaal een 'vroege' slaper, en zeker hier. Uiteindelijk was hij om 23.00 hier. Enfin, uiteindelijk onze walking safari kunnen regelen.

Donderdag 6 juni
Yeah, ik had hier ontzettend veel zin in! Ik hou van (wilde) dieren; niet van de honden die hier rondhuppelen, ik ben typisch zo iemand die denkt 'Ga weg hond, ik wil geen rabiës'. Het was een geweldige dag! En onze gids/chauffeur Marcel had - terwijl wij de walking safari aan het doen waren - geregeld dat hij met zijn auto ook nog naar de meren mocht rijden in het park. Dus eigenlijk ook nog een jeep safari erbij! Dit heeft ons zeker 2 uur extra tijd in het park opgeleverd! Oké, hij kreeg meer fooi, maar normaal gesproken moet je voor een jeep safari veel meer betalen. Het park staat niet bekend om de 'exotische' dieren, maar toch heb ik genoten. Giraffen en zebra's blijven leuk. We stonden trouwens héél dichtbij een giraffe, en ook aardig dichtbij buffels. Voordat we de buffels passeerden kregen we instructies wat we moesten doen wanneer er eentje zou aanvallen. Hij laadde zijn geweer (om evt in de lucht te schieten) en we gingen er langs. We survived! Toen kwam er een deel wat ik niet had verwacht bij een 'relaxte' walking safari. We gingen de eerste meters van Mount Meru beklimmen. Verdorie, voor mijn gevoel had ik de hele berg al beklommen.. De gids zei dat we deze route namen omdat hier de kans op de zwart-witte Colobus aap groot was. Nou helaas, geen aap gezien. Gelukkig heb ik met Bob in juli nog een tweede kans als we een jeep safari doen. We daalden af naar een waterval en stonden daarna ook nog oog in oog met een zwijn.

Tijdens de 'jeep' safari (zonder jeep, maar gewoon een -luxe- taxibus) wel echt mooie dingen gezien. En ik heb een stukje Mount Kilimanjaro (sneeuw) gezien. Oordeel zelf..

ApenHertenVogels

Vrijdag 7 juni
Voor mij weer een lesdag. Wederom niet veel kinderen in de ochtend, maar Sam belooft ons dat het volgende week héel druk zou worden (nou ik kan je zeggen, op het moment van schrijven - maandag 10 juni - was het niet héél druk). Maar dit keer een hele gezellige ochtend gehad. Lucy en ik waren het eerste half uur nog buiten, omdat er geen leerlingen waren. Hier was een jochie met zelfgemaakt speelgoed aan het spelen... Ik dacht: ik ga het ook eens proberen, het lijkt zo simpel. Haha mispoes, het lukte me dus echt niet.. #faal

IMG_20190607_093138

Daarna kwamen er een paar class 3/4'ers. Eerst echt geleerd (vooral klok leren) en daarna 'learning by doing/drawing/playing. Al zeg ik het zelf, ik heb bepaalde sjablonen die echt ontzettend leuk zijn! De andere vrijwilligster gebruikte ze ook bij de kleintjes, en kijk hoe aandachtig die kopjes waren! Ik kan zo genieten van die kopjes. Om het ook educatief te houden, zeiden de leerlingen de docent na wat voor dier het was.

Sjabloon[1]

Nikki en Koen zijn trouwens op safari, dus ben ik weer alleen voor een paar dagen. Donderdag komen ze terug en zijn we van plan om nog iets samen te gaan doen, waarschijnlijk Lake Duluti en ze zijn van plan om naar mijn biebje te komen.

Zaterdag 8 juni en zondag 9 juni
Rustig weekend. Zaterdag was het weer lekker, regelmatig kwam de zon door. Nog even twee mooie vogels gespot op mijn ligbedje. Zondag daarentegen was niet zo best. Geen regen, maar dikke grijze wolken. Lucy kwam vandaag naar mij toe, en we hebben samen gekletst en gerelaxt. Doordat ik vorige week last van mijn knie had, en de weersvoorspelling slecht was, ben ik deze zondag niet gaan hiken. Zondagavond heb ik de Nations League finale Portugal - Nederland gezien op mijn kamer! Helaas hebben ze verloren en heeft mij dit kostbare slaap gekost (het is hier een uur later), maar het was wel leuk om eindelijk weer eens tv te kijken.

Vogels[1]

Maandag 10 juni
Ik was om 8.55 al bij het biebje. Vergeten dat de oma's hun wekelijkse meeting hadden. Maar wij als vrijwilligers hebben ons prima geamuseerd in het huisje met een kaartspel (jaaaa ik was zo blij, in Namibië heb ik dit spel van Aart & Richard geleerd en het was mijn lievelingsspel: ze vinden het waarschijnlijk niet leuk maar ik was er écht goed in). Blijkbaar zijn er vijf varianten die je met zulke kaarten kunt doen, dus ik heb vier nieuwe geleerd! Wendy, leuk om te doen als we bij jou meeten na de vakanties.

Om 9.45 gingen we richting bieb. Er kwamen een paar leerlingen. Vooral de kleintjes weer. Maar ook class 4. Er was een jongen, Nathanieli, die ik een helikopter van scoobydou touwtjes had beloofd op dinsdag omdat hij echt kei goed (en bijna al enige in het biebje) had gewerkt. Natuurlijk zei ik wel dat hij hem meteen even weg moest stoppen, want heb geen zin om heel Ilboru op me af te krijgen. Hij luisterde. Met hem heb ik geoefend hoe je uren om kunt zetten in minuten etc. Verder was er een jongen, John, die graag wilde rekenen met +, - en x sommen. Sommen zoals 19.345 - 8.657 en 23.456 x 6.  Ja, nu jullie ;)! Dit is class 4 hier... Maar ik kwam er al snel achter dat dat hem te goed af ging. Na enkele sommen hiervan te hebben gedaan (gaf hem zelfvertrouwen) ging ik naar het onderwerp 'klok' want daar waren veel van zijn leeftijdsgenootjes mee bezig. Toen zei hij: "No teacher, I don't know that". Hij was verlegen. Maar ik besloot om samen met hem de klok te doen. En hij is ontzettend snel van begrip! Volgens mij was hij ook best trots. Ben benieuwd naar zijn gemaakte huiswerk morgen.

Om 12.00 was de ochtendbieb voorbij. Rond 12.30 besloten Lucy en ik om mee te doen met een potje voetbal. Ja een echt 'wedstrijdpotje'. Ik heb voetbal altijd leuk gevonden, maar goh ik zweette me werkelijk te pleuris. Ik niet alleen, ook de sportieve Fransman en de andere vrijwilligers! Een ding zal ik niet snel meer vergeten: de verbazing in het gezicht van Nathanieli. Hij stond met veel verbazing te kijken dat ik 'voetbalde' en telkens als ik scoorde (ja dat was echt minimaal 6x, en nee niet tegen kleintjes; de Fransman en Lucy stonden in de tegenpartij samen met Nathanieli en een keeper) was zijn gezicht geweldig om te zien. Zo van HUHHH. Maar mijn team bestond maar uit 1 keeper, 1 Tanzaniaantje en ik dus poeeeh. Maar het was ontzettend leuk. Daarna was het ook nog tijd om wat basic dance moves (stijldans) van de nieuwe vrijwilliger te leren. Het was me mijn dagje wel. Dat dansen ging me trouwens niet zo goed af! Daarna kwam Nathanieli ook nog vragen of ik weer wilde voetballen, uhhhh nee bedankt, teacher Senna is een beetje bekaf.

Voetbal[1]

's Avonds in de bieb had ik 4 jongens uit class 6, 1 jongen uit Form 1 en 1 jongen uit Form 2 (nieuw). Ik dacht eerst dat de jongens meer zouden kletsen dan werken, maar ze werkten echt ontzettend goed. Ik moest die van Class 6 leren hoe ze lineaire vergelijkingen moeten oplossen, dat staat werkelijk in hun boek. Ik kreeg dat pas in de tweede van de middelbare, I cannot believe... En die van Form 1 hetzelfde, want die beheerste het niet. Die van Form 2 heb ik aan de kwadratische vergelijkingen gezet (een stapje more advanced). De jongens zijn wel verwend geworden: ik had stempels bij die ik van een bijlesleerling heb gekregen om mee te nemen en die hebben ze vaak genoeg gebruikt (wel alleen als ze opdrachten af hadden) en ze kregen stickers van een Tanzaniaanse docente. Daarna moest ik ze ook Engels gaan leren. Ik heb besloten om me te focussen op de present simple (he/she/it + s) en sommige werkwoorden. Aan het einde van deze maand moet ik namelijk testen voor ze maken om te kijken of ze een onderwerp beheersen. Daarna was er nog tijd om te 'spelen': met sjablonen. Toevallig had ik ook de 'vervoersmiddelen' bij, en daar zaten een paar toffe helikopters tussen voor de boys.

Een erg geslaagde dag!

In de loop van deze week verhuis ik even van hotel omdat ik eerst van plan was om naar Zanzibar te gaan en hier dus zou uitchecken maar bij nader inzien vind ik dit toch te veel gedoe, en vind ik het lesgeven gewoon ontzettend leuk. En.... het is toch leuker om een zonsondergang op een mooi strand te zien met je vriend. Dus Bob, het is nog een 'open' vakantiebestemming.

Benieuwd wat deze week nog meer gaat brengen! En bedankt voor de reacties!

Groetjes Senna

1. Bob:
    10 juni 2019
    Hahaha dan mag je Zanzibar ook nog niet openkrassen op je wereldkaart 🙊😉!
    Trots op je 😘!
  2. Lilian Gerards:
    10 juni 2019
    Yeas, alweer vers van de pers, daar gaat hier even alles voor opzij! 😊 Hoewel wij door de dag heen wel contact hebben, is zo'n verhaal toch altijd weer een extraatje!! Je doet het goed meis, je maakt daar, samen met de andere vrijwilligers, de dag van veel kinderen een stukje mooier!! Xxxmamsie
  3. Dewi:
    11 juni 2019
    Weer erg leuk om je blog te lezen. Erg genoten van de dingen die je meemaakt. En heel fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Tot de volgende blog. Xxx tante Dewi
  4. Suzanne & co.:
    12 juni 2019
    Wat leuk dat je ook tussendoor genoeg tijd hebt om leuke dingen te doen. En het contact met de locals gaat je zo te zien (ook) goed af. Is het eten nu wat beter te doen (afgezien natuurlijk van die overheerlijke pot Nutella - die hebben ze ook overal!)?
  5. Papa:
    12 juni 2019
    Senna fijn om te horen maar dat zei je al over de video app en wat voetballen betreft klasse (ben je nog niet verleerd) HaHa en weet zeker dat de leerlingen er heel hard op vooruit gaan door de manier van lesgeven dank zij jou
    XXX Papa
  6. Marion:
    16 juni 2019
    Hoi Senna, effe al je blogs gelezen. Geweldig. Toch een hele ervaring wat je daar allemaal mee maakt. Je bent echt aan het genieten. Groetjes Marion