Karibu (Welkom)! Tanzania 2019!

13 februari 2019 - Weert, Nederland

Arusha

Hallo allemaal,

Welkom op mijn blog. Alhoewel ik niet zo van het schrijven ben, heb ik besloten om mijn groots avontuur in Tanzania ook schriftelijk vast te leggen. Ook een beetje voor mijn ouders. Hoewel er vele MBs verslonden zullen worden (ja, mam verplicht me om te gaan facetimen), kan ik op een blog iets uitgebreider zijn.

Zoals velen van jullie wellicht weten, geef ik al jaren bijles in o.a. wiskunde. Dit is in VWO6 begonnen, en sindsdien (alweer 6.5 jaar geleden!) is mijn interesse in het onderwijs en de leerling alleen maar gegroeid. Het begeleiden van leerlingen ervaar ik als iets moois en leerzaams. Bovendien heb ik een passie voor reizen. Nieuwe landschappen, nieuwe culturen en nieuwe ervaringen: het liefst stap ik vandaag nog in het vliegtuig! Door mijn (groeps)reis in Zuid-Afrika (2015), maar vooral de roadtrip in Namibie (2017), ben ik een beetje verliefd geworden op (Zuidelijk) Afrika.

Wat is er mooier dan deze twee passies te combineren? Ik ga vrijwilligen in Tanzania! Lesgeven wel te verstaan, vooral rekenen/wiskunde. Heb ik specifiek voor Tanzania gekozen? Nee, maar aangezien ik graag nieuwe landen ontdek en Tanzania toch wel hoog op mijn lijstje staat ... Na heel wat zoekwerk en 'veiligheidsinspecties' ben ik terecht gekomen bij een local community project in Ilboru (Arusha). Dit project is opgezet door enkele locals en heet Beyond Child Smile.  Een kleinschalig project om de kinderen in en rond Ilboru een betere toekomst te geven. Doel: mensen van verschillende achtergronden samenbrengen om zo een kwalitatief goed onderwijssysteem te leveren voor de kinderen in en rond Ilboru. De schooltjes kenmerken zich door overvolle klaslokalen en gebrek aan materiaal. Met de hulp van vrijwilligers kan de huidige situatie verbeterd worden. Zo is bijvoorbeeld de Visiwani Public Library gebouwd waar leerlingen onder begeleiding na school aan hun schoolwerk kunnen werken. Op de schooltjes zijn leerlingen van 3 tot 14 jaar.

Op 17 mei vertrek ik naar Tanzania. Hier kom ik op 18 mei aan en word ik opgehaald door de 'organisatie'. Tot en met 18 juli zal ik gaan vrijwilligen en verblijf ik bij een gastgezin in Ilboru. Ze hebben me verzekerd dat het gastgezin dichtbij de schooltjes ligt, dus mijn vraag was: hoe ver liggen de schooltjes? Als antwoord kreeg ik: 'it is just a walkable distance like 20 minutes to school from the host families'. Ach, gelukkig loop ik snel.

Ik ga meehelpen op de schooltjes, en na schooltijd ook in de bieb! Ik zal vooral actief zijn bij de iets oudere leerlingen, en dan voornamelijk op reken/wiskundevlak. Maar ook mijn aardrijkskunde/maatschappelijke/biologische skills etc zullen op de proef gesteld worden.  Mijn dagindeling en andere info rondom het project volgen in een latere blog.

Op 19 juli verwacht ik mijn vriend op Kilimanjaro Airport en ga ik samen met hem nog 10 dagen reizen door het Noorden van Tanzania. Op 29 juli zal mijn Tanzaniaans avontuur ten einde zijn. Met hopelijk héél veel mooie herinneringen.

Tot mijn vertrek zal ik nog enkele blogs posten over waarom ik hier voor gekozen heb, mijn dagindeling en het project, de omgeving waar ik verblijf, de schoolspulletjes en spelletjes die ik heb aangeschaft etc. Tijdens mijn verblijf probeer ik ook regelmatig updates en foto's te plaatsen.

Wil jij de kinderen in Ilboru ook steunen? Kijk dan even op de foto voor meer informatie. Voor elke sponsor: als je wilt, stuur dan even je adresgegevens naar [email protected] ;) #kleinigheidje

BeyondChildSmile

Groetjes,

Senna

1. Lilian Gerards:
    13 februari 2019
    Gaan we zeker doen!!
  2. Marion:
    14 februari 2019
    Wensen je heel veel succes en werkplezier daar. Zal een hele grote ervaring voor je worden die je nooit meer zult vergeten.
    Groetjes Marion vd Kerkhof
  3. Heike Moonen:
    14 februari 2019
    Wauw Senna! Heel veel plezier en succes!!!
  4. Josée Verhoeven:
    15 februari 2019
    Hartstikke leuk zo’n blog, dan kunnen we goed volgen waar je allemaal mee bezig bent en hoe het met je gaat. We zullen je missen, maar hopen dat je er een geweldige tijd zult hebben!
    Nico en Josée