Beyond Child Smile: Project en Dagindeling

5 maart 2019 - Weert, Nederland

Hallo allemaal,

Puur toeval. Ik was benieuwd hoe lang het nog duurde voordat ik naar Tanzania ga, dus installeerde ik een 'aftel'-app. Nog 73 dagen...  En blijkbaar ben ik daarna ook 73 dagen van huis. Dus mam ...

In deze blog vertel ik iets meer over het local community project Beyond Child Smile  (BCS) en mijn 'geplande werkzaamheden' als vrijwilliger. In januari 2018 heeft BCS besloten om zich af te splitsen van een andere NGO.

Wie zijn ze?

Beyond Child Smile is een NGO die zich in zet voor het basisonderwijs in Arusha. Het team bestaat slechts uit drie personen. Verder zijn ze afhankelijk van de hulp van vrijwilligers. Momenteel ondersteunen zij vier basisscholen: Engilageti Primary School, Olturoto Primary School, Ilboru Primary School en Ilboru Lutheran Primary School, waarvan de laatste een private school is. Hun grote trots is de Visiwani Public Library. Hier komen leerlingen na school vrijwillig huiswerk maken / krijgen ze meer begeleiding. Ben benieuwd om het verschil te zien in motivatie tussen de Nederlandse en Tanzaniaanse leerlingen ;)!

School3

Doel

Het doel van BCS is om mensen van verschillende achtergronden bij elkaar te brengen, om zo een kwalitatief hoogwaardig schoolsysteem te bouwen voor de kinderen in Ilboru. Met dit onderwijs kan gewerkt worden aan een betere toekomst voor de komende generatie.

1. To facilitate availability of teaching materials & to empower teachers in order to become more efffective and efficient in the learning process for students.

2. To facilitate the establishment of the community library where villagers and students can get access to news, internet and different books

3. Advocate and facilitate the provisioning of equal education and school infrastructure

4. To assure that all primary school students are proficient in English after leaving school or going to secondary school, and have the skills they need to find a sustainable job in our economy.

Wat doen ze?

Ze ondersteunen verschillende scholen, zowel publieke als private scholen. Ze werken verschillende programma's uit voor scholen, deze programma's variëren van 'docentenplaatsing', sponsoren van materiaal en het ondersteunen van bouwprojecten. Bovendien zetten ze zich in om er voor te zorgen dat scholen steun krijgen bij 'special needs' en schoolgeld voor de 'unprivileged children'.

Daarnaast hebben ze, mede dankzij vrijwilligers, een public library  gebouwd waar leerlingen na school heen kunnen komen om meer te leren. Ze kunnen boekjes lezen om hun Engels te verbeteren, of Engels/wiskunde/elk ander vak leren. Ik heb nu al zin om leerlingen daar te helpen met rekenen / wiskunde.

School2

Wat ga ik doen?

Op welke school/scholen ik precies actief ga zijn, weet ik nog niet. Dit maakt mij eigenlijk niet uit. Ik heb wel aangegeven dat ik vooral rekenen/wiskunde wil begeleiden, en aan de iets oudere leerlingen. Aangezien ik al jaren bezig ben met schoolgerelateerde werkzaamheden, mag ik ook echt lesgeven. Gelukkig heb ik dit jaar ook enkele TTO-leerlingen in de bijles, dus kan ik mijn wiskundig Engels alvast oefenen ;). Engels was nooit mijn favoriete vak op de middelbare, maar ook dat is in de jaren heen verbeterd. Dat komt wel goed.

Naast het lesgeven zal ik ook leuke activiteiten met de leerlingen organiseren en zal ik eventuele nieuwe ideeën met docenten proberen te bespreken en overleggen.

Dagindeling

7.00-7.45: opstaan, ontbijten

7.45-8.00: naar school lopen

8.00-12.30: LESGEVEN!

12.30-16.00: Vrije tijd. Naar 'huis', lunchen, chillen, spelen met de kinderen.  Neenee, mijn dag is dan nog niet voor bij hoor ;).

16.00-18.00: Begeleiden Public Library

18.00-20.00: Vrije tijd.

20.00- ... : Avondeten (net als elke andere reis, wordt dit weer zó wennen aangezien ik normaal al rond 17.15 eet... Hè Wendy.. ) en vrije tijd. Ik ben niet van plan om in het donker nog op straat te gaan (echt niet mam&pap), dus heb ik maar een ereader gekocht. Ik amuseer me wel.

School1

In de weekenden ben ik van plan om het mooie Tanzania te gaan ontdekken. Zo heb ik al ontdekt dat er een 'organised hiking group' is in Arusha, die elke zondag wandelingen maakt! Ik hou echt van wandelen in de natuur, dus hier ga ik zeker aan mee doen. Beetje jammer dat het op zondag om 8.15 start, maar ach, waarschijnlijk ben ik dan al 10x wakker gekraaid. Af en toe een safari in Arusha National Park, of een dagtrip naar Tarangire National Park. Verder zijn er nog enkele hotsprings in de buurt, en waarschijnlijk zijn er nog genoeg andere activiteiten te doen.

kikuletwa-hot-springs

Trouwens, Nikki - een vriendin - is afgelopen dinsdag naar Tanzania gegaan voor haar studie geneeskunde. Hoewel ze op 6 uur rijden van mij vandaag zit, probeert ze wanneer ze klaar is, mij ook even op te zoeken (aangezien ze ook vanuit Arusha gaat reizen) en willen we iets leuks gaan doen. Ik hoop dat dit gaat lukken!

Ondertussen heb ik al veel spulletjes gekocht om mee te nemen. Voor de sponsors: asante sana (erg bedankt)! Ik zal ter plekke ook nog materiaal kopen.

Over het leer- en speelmateriaal dat ik al heb aangeschaft, vertel ik in de volgende blog meer.

Tot de volgende keer,

Senna

1. Lilian Gerards:
    5 maart 2019
    Hoop nog veel van je te lezen😊de voorpret maak ik gelukkig al wekelijks mee, als er weer een pakketje van Ali in de bus komt😉
  2. Peter:
    6 maart 2019
    Drukke dag indeling, als je ze op TV ziet, liggen ze de hele dag in de zon.
  3. Dewi:
    9 april 2019
    Het komt steeds dichterbij. Spannend en ook weer leuk en last but not least wat een ervaringen zul je op doen.